Tuesday, June 23, 2009

KUATLAH WAHAI ABAH

15 june lepas ja lapor diri kat tempat keja baru aku terus pegi penang sbb ari nih abah operation...aku sampai penang dalam kul 6 ptg...abah lum kuar dari ot...abah aku masuk ot kul 7 pagi kul 2 pagi baru kuar dari ot ...aku mak ady dah cam pati dah bentang kotak kat koridor ....lepas kul 2 tuh sempat tgk abah masa diorg tolak nak ke icu ja pastu kami balik kat umah transit...

16 june mmg abah tak sedar lagi coz dr tak buang lagi ubat tido...tapi tekanan otak abah tinggi sbb ada pendarahan dan dr suh aku sain utk masukkan satu tiup yang boleh baca tekanan otak sekaligus leh mengalirkan air otak...dr ckp nak bagi ubat supaya pendarahan kat otak tuh cair...

17 june dr call aku suh dtg utk sain sbb diaorg terpaksa buka balik tempat operation tuh sbb tekanan otak abah aku tinggi dan otak di sebelah tempat pendarahan tuh bengkak....diaorg perlu bukak balik dan sedut pendaran tuh bagi mengelak otak lagi membengkak dan dr tuh bagitau aku diorg nak buang sikit tempurung kepala utuk senang mengembang dan pengaliran darah dldm otak berjalan lancar aku pon tak tau nak cita cmna tapi maksudnya macamtuh la lebih kurang...diorg tolak abah kul 4 ptg kuar dari ot dlm kul 9 mlm...dan alhamdulillah dr cuma sedut pendarahan shj dan tak buang tengkorak kepala...

18 june abah stay tak sedar lagi sbb ubat tidur belum buang lagi dr cakap...tapi bengkak muka abah dah surut dah skit dah ada la rupa abah...tapi arinih garam dalam badan abah terlalu tinggi dr bagi 48 jam utk monitor garam dalam badan abah...

19 june garam dalam badan abah turun naik tapi bila tanya nurse kat icu dia ckp mmg macam nih kalau dia nak stabil balik...pastu tekanan darah abah pon bergantung pada ubat ja...ubat tido dlm badan abah dah dibuang pagi nih...tapi abah masih tak sedar...tapi bila dr bagi ransangan sakit abah ada tindakbalas ...aku lega la skit sbb abah angkat tangan bila dr picit tapi mata tak buka...dr ckp abah masih lemah sbb baru ja bukak ubat tidur...

20 june abah ada perubahan skit bila kami panggil anak mata abah bergerak2 walau tak bukak mata...tapi dr ckp kalau abah stay tak sedar diorg akan tebuk leher abah untuk senang nak cuci kahak kat dalam paru2...

21 june arinih aku ady ngan anak2 akan bertolak balik ke putrajaya..bilakami ckp kat telinga abah kami dah nak balik bergenang air mata abah pusing kepala tapi mata tak buka la ...maybe dia sedih kot kami dah nak balik...nampak la muka sedih abah cuma dia tak leh cakap ja...ady ckp nanti kami dtg lagi abah kena kuat mengalir air mata abah...

22 june aku tepon mak ...mak kata abah dah bagi respon banyak dah angkat tangan pastu gerak2 badan kalau kita pegang tapak kaki dia....pusing kepala kalau mak panggil...harap2 abah sedar la sepenuhnya...kami tak harap banyak cuma nak tengok abah buka mata leh cakap ja tuh dah alhamdulillah...

20

3 comments:

umi hadri said...

salam irah, kak la ni
..tumpang simpati, sama2lah kita berdoa semoga abah ira semakin baik.

Kebod's Family said...

Ira,

semoga abah awak cepat sembuh yer...
awak pun kena kuat semangat....

shakirah said...

tuh la doa la eek semoga abah cepat sembuh..alhdulillah skrg ada banyak respon dah